Realizacja Programu „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2019 Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Realizacja Programu oraz nabór wniosków rozpoczyna się 30 września 2019 r.

Program dla osób z niepełnosprawnościami

30 września 2019 r. rozpoczynamy realizację Programu "Opieka wytchnieniowa" - edycja 2019 współfinansowanego ze środków Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych oraz Miasta Stołecznego Warszawy.

Co jest celem Programu „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2019?

Celem Programu jest wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami:

  • konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji,
  • konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji,

lub osobami z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności (bądź równoważnym), którzy wymagają wsparcia w postaci doraźnej, krótkotrwałej przerwy w sprawowaniu opieki oraz podniesienia swoich umiejętności i wiedzy w zakresie opieki na tym osobami.

Z jakich form wsparcia można skorzystać?

Usługi opieki wytchnieniowej realizowane będą w trzech modułach:

Moduł I - Usługi opieki wytchnieniowej realizowane w miejscu zamieszkania osoby korzystającej;

Moduł II - Usługi opieki wytchnieniowej w ramach pobytu całodobowego w mieszkaniu chronionym w formie pobytów 7 lub 14 dniowych, jako rozszerzenie usług opiekuńczych;

Moduł III - Usługi opieki wytchnieniowej w formie specjalistycznego poradnictwa psychologicznego lub terapeutycznego oraz nauki pielęgnacji, rehabilitacji i dietetyki.

Co trzeba zrobić, żeby otrzymać wsparcie?

Od 30 września 2019 r. możesz złożyć wniosek do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania Ośrodka Pomocy Społecznej.

Nabór wniosków na usługi w ramach Modułu II trwa od 30 września 2019 r. do 8 października 2019 r.

Program „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2019 będzie realizowany do końca 2019 r.

Więcej informacji: www.politykaspoleczna.um.warszawa.pl, na stronach internetowych miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej oraz Urzędów Dzielnic.

Dyrektor

Ośrodka Pomocy Społecznej Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy

ul. 1 Praskiego Pułku 21 a, 05 – 075 Warszawa

poszukuje kandydatów na stanowisko asystent rodziny

Zatrudnienie w ramach umowy o pracę w wymiarze 1 etatu

więcej...: Nabór na stanowisko asystent rodziny - etat

 

Dyrektor

Ośrodka Pomocy Społecznej Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy

ul. 1 Praskiego Pułku 21A, 05-075 Warszawa

poszukuje kandydatów na stanowisko pracownika socjalnego

zatrudnienie w ramach umowy o pracę w wymiarze 1 etatu na zastępstwo

 

więcej...: NABÓR NA STANOWISKO PRACOWNIKA SOCJALNEGO

 

Dyrektor

Ośrodka Pomocy Społecznej Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy

ul. 1 Praskiego Pułku 21A, 05-075 Warszawa

poszukuje kandydatów na stanowisko pracownika socjalnego

zatrudnienie w ramach umowy o pracę w wymiarze 1 etatu na zastępstwo

więcej...: NABÓR NA STANOWISKO PRACOWNIKA SOCJALNEGO

Od 1 lipca warszawiacy i warszawianki mogą składać wnioski o umorzenie długów za czynsz w mieszkaniach komunalnych. Elastycznie dobrane raty – miesięczne czy kwartalne oraz nawet do 10 lat na spłatę zadłużenia – to nowe narzędzie umarzania długów, które pomoże mieszkańcom.

Przy spłacie części zadłużenia, pozostała jego część zostanie umorzona. Ma to być zachęta finansowa dla warszawiaków, którzy chcieliby przy wsparciu ze strony miasta rozwiązać swój problem zadłużenia. Wnioski mieszkańcy mogą składać w urzędach dzielnic lub Zakładach Gospodarowania Nieruchomościami. Jest kilka wariantów programu – warto przyjrzeć się wszystkim i wybrać ten najlepszy dla zainteresowanych.

Do nowego programu na lata 2019-2030 mogą przystąpić warszawiacy posiadający dług w opłatach za mieszkania komunalne i socjalne. Wniosek będą mogły składać osoby, które na dzień 31 grudnia 2018 roku miały zadłużenie w opłatach za mieszkanie (czynsz i media) i w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały złożą wniosek o umorzenie zadłużenia. 

Jeśli najemca spłaci 40% zadłużenia w ciągu 3 miesięcy od dnia podpisania porozumienia, nastąpi umorzenie 60% długu po czterech latach wnoszenia terminowych opłat za czynsz. Natomiast przy spłacie 60% zadłużenia w ratach (do 5 lat przy długach do 10 tys. zł i w ciągu nawet 10 lat przy ponad 10 tys. zł zadłużenia) zostanie umorzone 40% długu.

Trzeci wariant programu skierowano do warszawiaków, którzy w mieszkaniach komunalnych mają jeszcze ogrzewanie elektryczne. Jeśli głównym źródłem ciepła w mieszkaniu jest energia elektryczna, mieszkańcy mogą mieć anulowane 60% długu przy spłacie 40% długu (do 5 lat przy zadłużeniu do 10 tys. zł i w ciągu 10 lat przy wyższej kwocie).

Kolejnym, nowym rozwiązaniem jest podział długu na osoby zajmujące jeden lokal. Mówimy tutaj o spłacaniu długów z solidarną odpowiedzialnością. Co to oznacza? Chodzi przede wszystkim o pomoc osobom w bardzo trudnej sytuacji życiowej, żeby nie dziedziczyły długów czynszowych (po rodzicach, partnerach). W takich przypadkach mieszkaniec spłaca tylko swoją część zadłużenia (dzielenie długu na dwie, trzy osoby, w zależności od tego, kiedy i ile osób mieszkało razem, gdy zaczęły narastać zaległości w opłatach). W takim przypadku osoba musi spłacić tylko swoją część długu w 60%, a ze spłaty pozostałej części, po spełnieniu odpowiednich warunków, będzie zwolniona.

Nowa forma częściowej spłaty i umorzenia długów może stać się istotną pomocą dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, które nie są w stanie samodzielnie spłacić całości zadłużenia, ale podołają spłacie jego części. Pozwoli to na stabilizację życiową tych mieszkańców, a w niektórych przypadkach ubieganie się o przywrócenie tytułu prawnego do lokalu (zajmowanego po wypowiedzeniu umowy najmu z tytułu zaległości czynszowych). Szacuje się, że tą formą pomocy może być zainteresowanych kilka tysięcy warszawiaków.

Podkategorie